12.14.2009

Trasmattor,jultabletter och en god nyhet!

Vi måste ju visa några av alla fina trasmattor som vävs! Berit valde att använda en massa glada färger i sin rosengång, det blev två mattor,varav den ena var nästan fyra meter lång.Den passade så bra på vårt köksgolv i vävstugan, vi ville nästan behålla den!



Marianne gör alltid vackra mattor,här visar vi en som hon just nu håller på med.




Själv har jag vävt lite tabletter. Jag hade pappersgarn liggande som jag aldrig vävt med och ville testa hur det var. Hittade ett gammalt mönster från Borgs som jag använt. Eftersom jag hade grönt och rött tyckte jag det passade att ha dem som jultabletter.Tekniken är jämtlandsdräll och det var ju inte svårare än vanlig halvdräll. Lite mer att hålla reda på vid solvningen bara.



Och NU till den glada nyheten!
I går, söndag hade vi besök av en annan vävstuga här i Malmö,"Inslaget" heter den och de var intresserade av att dela lokal med oss! Det hänger mycket på att vi kan plocka bort en del vävstolar och städa undan allt "bra att ha". Kanske inte allt förstås...
Efter nyår ska vi på studiebesök hos dom och fortsätta diskussionerna. Det ska bli SÅÅ ROLIGT! Ser verkligen fram emot nästa år.
Då ska jag dessutom gå en distanskurs i vävning på Forsa folkhögskola i Borlänge.
Utnämner självsvåldigt 2010 till vävningens år. Hurra!

2 kommentarer:

  1. wiiie! det låter superroligt!

    kolla på bilderna jag tog i fredags;

    http://njutvarminut.blogspot.com/2009/12/vavstugan.html

    SvaraRadera
  2. Jag kan rösta för att vi väljer 2010 till VÄVNINGENS ÅR!!!

    Ser också framemot samarbete mellan Efsingar och Inslag!

    God Jul och Gott Nytt År
    önskar
    Lena

    SvaraRadera