11.30.2009

Höstmatta

Jag skulle väva en köksmatta till dottern och hon hittade en rutig i glesrips i en av våra vävböcker. Kul, tyckte jag. Framförallt då jag kunde bli av med mycket vita lakan.Jag varpade och hon hjälpte mig att dra på och allt var frid och fröjd tills jag skulle börja solva...Det gick ju inte alls,var fanns alla vita trådar?
Jag hade varpat helt fel, inte tänkt på att det var en rips med varannan tråd av var färg!
Jag kom fram till att den fick bli randig istället och det gick lika bra tyckte dottern. Hon är en positiv själ.
Men efter några försök kom jag på att använda både svarta och vita trasor och då blev den åter rutig. Inte som det var tänkt från början, men hyfsad ändå



Och nu är den färdig och hon är hur nöjd som helst.Tur är ju det!


Jag ska även berätta vad som hände med handduksväven som var grön ett tag. Det blev så fult att jag gick över till ett vackert handspunnet garn .Och då var det någon (diakonen) som kläckte iden att det kunde ju bli en jullöpare! Så rätt hon hade. Det blev en lång i blekt garn och en kortare i rött garn. Den röda är fållad och fick ett broderat "God Jul" i var sin hörna.


Inte helt fel!

2 kommentarer:

  1. Inte fel alls tycker jag som fick den! :)

    Och mattan blev perfekt! Kommer inte ens ihåg hur den såg ut i boken. ;)

    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Här (http://njutvarminut.blogspot.com/2009/12/julmys-i-morkret.html) finns fler bilder av den finfina duken!

    SvaraRadera