11.04.2009

Sommarvävning

Ja, nu är det sommar och det händer inte så mycket i vävstugan. Men vi är faktiskt ganska aktiva ändå. Jag satt en vecka i början på sommarlovet och vävde två trasmattor till min mamma att ha på landet. Det blev blå mattor i rosengång och mönstret kallas ormamatta. Jag tror det är ett skånskt ord. Men fina blev dom och mamma fick en överraskning. Men hon skulle först städa så jag fick aldrig se dem pålagda. Det får bli nästa gång.


Sen har jag också sytt färdigt två bolstervar som jag vävde förra sommaren. Den varpen var inte att leka med, trådarna i höger sida gick sönder hela tiden. Vi trodde att det var dåligt garn vi använt, fast på slutet såg jag att trådarna var väldigt snodda så jag tror att vi slarvade vid pådragningen. Men nu är kuddarna färdiga och sonen fick dom på sin säng.Han var inte överdrivet tacksam…



Men nu händer det andra saker också. Anneli vill använda upp sina växtfärgade garner, som hon färgat för en evighet sedan.Så det ska bli två plädar har hon tänkt. Vi har inte dragit på än,men det kommer.


Det blev ju en ganska tråkig bild om jag får säga det själv.Färgerna är i milt aprikos. Vi återkommer när det har blivit lite vävt på den. Istället ska ni få se Mariannes fina matta som hon äntligen har börjat på. Hon bröt handen för några månader sedan och har våndats då hon inte kunnat väva, men nu är hon igång! Och mattan ska en liten prinsessa ha i sin lekstuga.

Det mest spännande just nu är att vi hjälper en kompis till oss som ska väva sin stola inför sin vigning till diakonissa.Vi prövar att sätta upp den i lin och så ska hon ha som inslag handspunnet lin och ett mönster i plockad dukagång .Det här har vi aldrig gjort så det får bli ett försök.Nu ska jag på semester så när jag kommer tillbaka har det nog hänt en hel del.

Och i början på augusti ska jag på ryakurs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar